Säljarens nya roll – skapa mervärde för dina kunder med sociala medier

Säljarens nya roll – skapa mervärde för dina kunder med sociala medier

Madelene - 2015-02-07
https://www.wsiwebanalys.se/saljarens-nya-roll-skapa-mervarde-for-dina-kunder-med-sociala-medier/

Dina leads och potentiella kunder är välinformerade

Det är bland annat den stora volymen av data och information online som ger säljare en möjlighet att skapa ett mervärde för sina potentiella köpare och leads. I dagens digitala värld så är köparen och intressenter väldigt välinformerade och de har redan gjort sökningar på t.ex Google och frågat sina kontakter,  Utbudet kan också vara överväldigande. Men samtidigt är de desperata att förkorta sin köpprocess. Ju mer information och data de måste gå igenom och har samlat på sig, desto längre tar det att fatta ett köpbeslut.

Om säljaren kan leverera den information och de fakta som köparen behöver – vid rätt tid och rätt tillfälle – så kan säljaren hjälpa till att förkorta köpprocessen och vägen till slutligt beslut.

MaketheProspecgtamoreInformedBuyerwithContent WSI
Make the prospect a more informed buyer with content.” – Robert Simon, Four Seasons Hotel.

Köparen vill gärna söka efter de bästa lösningarna och de bästa produkterna och tjänsterna som passar just deras behov och företag. Köparen rör sig inte som tidigare i säljtratten i olika steg som säljarna ofta förutsåg och försökte anpassa sig till dessa steg.

Köp av IT-tjänster börjar på sociala medier

Ett exempel är beslutsfattare inom IT-branschen. Kim Celeste, Senior Analyst for B2B Social Marketing, säger följande:
IT decision makers ”jump in and out of the process of studying and choosing the technology solutions. They access multiple digital touch points, along their purchasing journey.

Här kan du se en video med Mike Weir, som är Head of Category Development, Marketing Solutions – LinkedIn.

TechConnect:12 Silicon Valley: Mike Weir presents ”IT Purchasing Goes Social”

 

Hur kan då säljaren nå dessa leads och potentiella köpare på ett tidigt stadie och samtidigt behålla deras intresse?

Svaret är det vi kallar social selling och social media selling.

Hur kan du arbeta med sociala medier i din säljroll?

  • Du kan leverera insikter, fakta och information som relaterar till det som köparen letar efter och behöver veta mer om.
  • Du kan identifiera möjligheter att lösa problem och hjälpa till att förkorta köpprocessen
  • Du kan nå de målgrupper de behöver i ett tidigt stadie
  • Du skapar en relation med dina intressenter
  • Du kan reducera de aktiviteter som innebär ”interruptive selling” – du når köparen när köparen vill
  • Du skapar trovärdighet i din roll som säljare
  • Du är synlig och anträffbar

Vill du veta mer om hur du implementerar de bästa verktygen och hur du smartast använder dig av LinkedIn och Twitter för B2B försäljning?
Läs mer på social selling samt utbildning i social sellling.
Du är även välkommen att kontakta oss: info@wsiwebanalys.se

 

 

Comments
One Response
  1. Von Brueggeman skriver:

    I have read some good stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting. I surprise how so much attempt you place to create this kind of excellent informative website.

Post a Comment





Stay Connected

© Copyright © 2014 WSI. All rights reserved.
error

Gillade du inlägget? Dela gärna med dig :)